Pages

Friday 1 March 2013

سوالات امتحان کانکور در دو حوزه کشور تا نه هزار دالر فروخته شده است

یک منبع امنیتی در وزارت امور داخله کشور می گوید که طرح سوالات امتحان کانکور در کابل و یک ولایت دیگر از هفت تا نه هزار دالر به فروش رسیده است.
این منبع که خواست نامش در این گزارش ذکر نشود به خبرگزاری بخدی گفت که روز دوشنبه (9 دلو) ماموران اداره مبارزه با جرایم سنگین وزارت امور داخله چندین نفر را در ارتباط با این موضوع، دستگیر کرده اند
 
به گفته منبع، ماموران این اداره در نقش خریدار سوالات، وارد شده و توانسته اند سوالات امتحانات کانکور را به قیمت نه هزار دالر امریکایی به دست بیاورند.
منبع به زمان خریداری این سوالات اشاره نکرد اما گفت که مسوولان وزارت تحصیلات عالی به دفتر این اداره مراجعه کردند و از ماموران امنیتی خواستند که این موضوع را افشا نکنند.
در همین حال، عبدالعظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور فروش سوالات امتحان کانکور را به شدت رد کرد.
آقای نوربخش به خبرگزاری بخدی گفت: "در 38 حوزه اخذ امتحان کانکور، امتحانات به شفافیت اخذ شده است و هیج نگرانی در مورد تقلب امتحانات وجود ندارد."
به گفته نوربخش، در سال روان تغییرات گسترده ای در امتحانات کانکور ایجاد شده و طرح سوالات در هر حوزه متفاوت است."
با این حال، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می گوید که تا اکنون، آنان هیچ گونه گزارشی مبنی بر فروش و یا دستگیری عاملان فروش سوالات کانکور دریافت نکرده اند.
آمارهای وزارت تحصیلات عالی نشان می دهد که در سال آینده تحصیلی، بیش از 44 هزار نفر به موسسات تحصیلات عالی کشور جذب خواهند شد.
نگرانی ها از تقلب در امتحانات کانکور
شماری از دانش آموزان از وجود تقلب های گسترده در برخی از حوزه های اخذ امتحان کانکور خبر داده اند.
به گفته آنان در برخی از ولایات، دانش آموزان به صورت گروهی و در برخی موارد در همکاری با استادان سوالات امتحان کانکور را حل کردند.
عبدالعظیم نوربخش، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور اما به خبرگزاری بخدی گفت: "امکان دارد در سال های 2005 و 2006 برخی موارد تقلب دیده شده اما در حال حاضر با تدابیر ویژه، این احتمال نیز رفع شده است."
اقای نور بخش تاکید کرد که در امتحان کانکور سال جاری هیچ مورد تقلب در وزارت تحصیلاعت عالی ثبت نشده است.
او می گوید که آخرین دور امتحان کانکور در حوزه مرکز، در هفته آینده برگزار خواهد شد.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افزود که با اخذ امتحان در هفته آینده، برنامه امتحانات کانکور سال تحصیلی 1392 به پایان خواهد رسید.

حامد کرزی وزارت عدلیه و دادگاه عالی را به طالبان پیشنهاد کرده است

نمایندگان گروه طالبان در قطر می گویند که رییس جمهور کرزی، به این گروه پیشنهاد وزارت عدلیه و ریاست ستره محکمه (دادگاه عالی) را به آنان داده است.یک نماینده طالبان در دفتر قطر می گوید که این بسته پیشنهادی کرزی را در یک نامه دریافت کرده اند و از آنان (طالبان) خواسته شده در صورت پایان دادن به خشونت ها در افغانستان، این بسته پشنهادی اجرا خواهد شد.


الجزیزه از قول این منبع طالبان که نامشان ذکر نشده، خبر داده است که در نامه حامدکرزی به اداره وزارت عدلیه و ریاست ستره محکمه افغانستان از سوی طالبان تاکید شده است، مشروط بر اینکه این گروه با دولت افغانستان صلح کند.
شورای عالی صلح افغانستان اما از ارسال نامه رییس جمهور به طلبان اظهار بی خبری کرده است.
اسماعیل قاسمیار، رییس روابط بین الملل این شورا به خبرگزاری بخدی گفت که آنان هیچ اطلاعی از این نامه ندارند.
به گفته قاسمیار، روند گفتگوهای صلح با طالبان از آدرس شورای عالی صلح صورت می گیرد و حکومت افغانستان می تواند فقط نظریات شان را در روند صلح با این شورا شریک کند.
دولت و شورای عالی صلح افغانستان تلاش دارند تا از هر مجرای ممکن با مخالفان مسلح دولت به خصوص گروه طالبان صلح کند.
گفت و گو با اسلام آباد، راه اندازی نشست های مختلف میان شورای علما و آزاد سازی زندانیان طالب از زندان های افغانستان و پاکستان، از تازه ترین تلاش های دولت و شورای عالی صلح افغانستان برای دست یابی به صلح خوانده شده است.
تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان
ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کند به خبرگزاری بخدی که برای این گروه خروج نیروهای خارجی از افغانستان در تناسب به اداره وزارت در ارجحیت قرار دارد
 او می گوید که برنامه خروج تنها گزینه ای است که ممکن زمینه گفتگو های موثر را فراهم کند.
مجاهد گفت: "در حال حاضر کشور ما در اشغال به سر می برد، اول باید خارجی ها از افغانستان خارج شوند بعدا ما افغان ها در مورد صلح با یکدیگر کنار خواهیم آمد."
این اظهارات در حالی مطرح می شود که به تازگی، وزارت دفاع کشور های عضوی ناتو بر حضور در افغانستان تاکید کردند.
پنتاگون و کاخ سفید بارها اعلام کرده است که پس از سال 2014 بخشی از نیروهای امریکایی در افغانستان برای مقابله احتمالی با شورشیان،‌ باقی خواهند ماند.
خبرگزاری بخدی تلاش کرد تا با سخنگوی رییس جمهور در مورد واگذاری وزارت عدلیه و ریاست ستره محکمه به طالبان گفتگو کند، اما موفق به انجام این گفتگو نشد.
واکنش ها
گزارش های منتشر شده در مورد نامه آقای کرزی به طالبان واکنش های مختلف شماری از احزاب سیاسی و کارشناسان مسایل سیاسی کشور را به دنبال داشته است.
جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل سیاسی در گفت و گو با خبرگزاری بخدی ارائه هر گونه نامه و پشنهاد بدون برگزاری یک نشست رسمی را نادرست خواند.
آقای کوهستانی گفت: "این پیشنهاد رییس جمهور کرزی نه تنها قابل پذیرش برای طالبان نیست بلکه همزمان با این امر و نزدیک شدن به سال 2014، آنان را تشویق می کند تا شجاعانه تر و دلیرتر در مقابل دولت افغانستان جنگ کنند."
به باور کوهستانی ارائه هر گونه پیشنهاد و معرفی پست های کلیدی در دولت به جانب طالبان بدون راه اندازی نشست رسمی و همه جانبه،‌ ضعف دولت افغانستان را نشان می دهد.
شماری از فعالان مدنی و سران احزاب سیاسی کشور نیز تاکید می کنند که دولت افغانستان بابد پیرامون تبعات پیشنهاد ها به جانب مخالفان مسلح دولت توجه کند.